Tuesday, April 17, 2007

Ce e atat de diferit in Taramul Fagaduintei?


Am inceput sa va povestesc cum a debutat mutarea mea in Tel Aviv... M-am simtit datoare cu explicatii atata timp cat v-am bagat in ceata si v-am spus ca totul e destul de diferit fata de Romania. De ce? O sa imi spuneti voi dc am dreptate sau nu...
Acum cateva zile am avut o conversatie cu un evreu din New York care se stabilise in Tel Aviv de cativa ani buni. Si bineinteles, ca toata lumea care ma intalneste primul lucru a fost sa ma intrebe cum mi se pare in Israel. De obicei, raspund politicos ca imi plac la nebunie vremea, mancarea si restaurantele dar ca situatia poltica ma sperie putin, nefiind invatata si reactionez altfel in comparatie cu cei care sunt nascuti aici. Dar de data asta, am simtit ca pot fi mai libera si ca nu l-as jigni dc i-as spune cu adevarat ce cred. Primul lucru care mi-a venit in cap a fost sa-i spun ca nu ma pot obisnui cu agresivitatea oamenilor. In trafic, toata lumea crede ca strada ii apartine; in cluburi, toti te imping, te calca pe picioare, iti dau coate ca sa treaca si niciodata nu isi cer scuze; la lucru, toti vor sa lucrezi cat mai bine si cat mai mult, dc e posibil sa te muti la birou. In general, israelienii vor sa fie primii dar din pacate toti vor asta si uneori se creaza un haos. Bineinteles, i-am explicat ca asta e doar un unghi din care privesc lucrurile. Pe de alta parte, am fost surprinsa cat sunt de evoluati in alte domenii, foarte profesionalisti, iar majoritatea populatiei ( incluzand vanzatorii de la magazinul din cartier) vorbeste engleza fluent.
Tipul a inceput sa zambeasca si s-a uitat la mine nelamurit. "Cum ai vrea sa fie israelinii? Relaxati si sa se comporte ca si cum nimic nu s-a intamplat?!". Mi-a adus aminte de ce vecini "iubitori" sunt inconjurati. In nord, Libanul si Siria, in est, Iordania, in sud-vest, Egiptul si Gaza si in centru, alte teritorii palestiene ocupate. Nu intelegea de ce ma mir ca oamenii sunt "alftel".
Dar pt mine, TOTUL e altfel. Majoritatea populatiei merge in armata dupa ce termina liceul, adica in jurul varstei de 18 ani. Baietii pentru 3 ani iar fetele 2, iar antrenamentul de baza dureaza intre 1luna si 1an pt baieti si 1 luna pt fete. Doar persoanele cu probleme serioase de sanatate nu trebuie sa treaca prin stagiul militar.
Weekendul este considerat vinerea si sambata, iar de vineri dupa-amiaza toate magazinele sunt inchise! Asta a fost cel mai greu lucru cu care a trebuit sa ma obisnuiesc :))!!! Si multe alte lucruri la care te adaptezi asa de greu...pt ca am obisnuita altfel..
But that's all for now, folks!

11 comments:

Dan-Octavian Cătană said...

Asa e Ralu, cred ca acolo totul e foarte diferit. Mi-am dat seama si eu de acest lucru din cunostintele de geopolitica si istorie pe care le am. Dar discutand cu tine si citind si acest articol mi-am dat seama de haosul care exista cu adevarat acolo. Parca ar fi o tensiune perpetua care se amplifica mereu. Imi dau seama ca e un lucru foarte neplacut. Sa speram ca intr-un viitor apropiat unele lucruri se vor schimba in bine si acolo pe Taramul Fagaduintei.

blani said...

hmmm, cum as putea oare faptul ca unchii mei care traiesc in tel aviv nu pierd nici o ocazie sa laude viata pe care o duc acolo?! e simplu: cred ca si-au format o idee de viata frumoasa in care trebuie sa creada ca sa reziste!
ralu, nu degeaba se zice ca fiintele care fac cel mai mult rau pe lume sunt oamenii! :( sa speram intr-o lume mai buna si fara violenta si terorism!

raluca said...

cred ca ai dreptate, imi dau seama cat este de diferit, dar totusi ei sunt o alta nationalitate, care impartasesc alte valori si credinte.

livia said...

Ai un mare talent de povestitor! Am citit randurile tale si, desi initial mi-am spus "cat de mult este de citit", fiecare rand al tau m-a facut sa-mi imaginezi prin ce schimbare a trebuit sa treci, pentru ca e mare diferenta intre acolo si aici!Probabil ca ar trebui sa incepi sa-i intelegi, lor li se pare normal ceea ce au trait o viata si anormal ceea ce ai trait tu!

Raluca Firanescu said...

Dan, din pacate nu stiu cat o sa se schimbe lucrurile. Cred ca mai degraba ar trebui sa ma schimb eu si sa ma obisnuiesc cu mentalitatea oamenilor sau pur si simplu sa nu cer unde nu pot obtine mai mult decat se poate.

Raluca Firanescu said...

Probabil ca unchii tai andreea s-au nascut aici! F multi oameni lauda nivelul de trai din Israel si au un aer de superioritate fatza de celelalte tari!
In rest, ce sa-ti mai zic? O lume fara violentza si terorism? Hmm... Too good to be true! Insa asta mi-as dori atat de mult!!

Raluca Firanescu said...

Mersi mult Livia! Nu cred ca e vorba de talent de povestitor, ci pur si simplu am scris din suflet si am incercat sa fiu cat mai sincera cu voi...Chiar m-am gandit mult inainte dc sa public sau nu! Dar se pare ca toata lumea ma sustine :)

Raluca Firanescu said...

Raluca, pe teritoriul Israelului este un mixt de valori si credinte. Gandeste-te ca in Ierusalim traiesc in acelasi oras oameni de religie crestina, iudaica si musulmana. Nu iti vine sa crezi ca e in jurul tau..

iulia said...

citind acest articol, m-am gandit imediat la bucuresti - cat de asemanator mi se pare cu ce descriai tu (agresivitate, incapacitatea oamenilor de a gandi si actiona intr-un mod social). marea deosebire este ca bucurestiul nu se afla sub nici un fel de amenintare, masini-capcana care explodeaza nu fac parte din cotidian si nici stagiul militar nu e atat de drastic... ma intreb oare ce s-ar intampla intr-o astfel de situatie, cu romanii in general?..

Anonymous said...

Aceasta tema este pur si simplu fara pereche:), este foarte interesant pentru mine:P Bravo !! vreau sa mai vad in continuare discutii pe tema asta!

Anonymous said...

[b]Party Poker Spring Bonus Code ! USE CODE: pibonus325 on your first deposit and get free 325 euros![/b]

Besides the big bonus, will also be eligible to play in an exclusive private monthly $ 6000 Freeroll!
These freerolls are open to anyone who has signed for Party Poker Poker and play with some points at least 100 games in the previous calendar month.
The freeroll will be held monthly on the 3rd Saturday at 3 pm EST.
This means that if he wins 100th match points in November, having the opportunity to play in the $ 6000 freeroll held December 3 Saturday.
The freeroll will be available each month – indefinitely. This is a great value for all players Poker-infos.com Party Poker.